Whatsapp, wel of niet doen?

30 apr. 2021 11:50 , Communicatie & Marketing , Uncategorized ,

Voor ondernemers gebeurt het doorsturen van een offerte, gemaakte afspraken of het bevestigen van een order steeds vaker via Whatsapp. Ook “in pensioenland” is het niet meer weg te denken. Het is een makkelijk en snel medium, maar op zakelijk gebied is het ook oppassen. Wat zijn de belangrijkste zakelijke richtlijnen voor Whatsapp?

Gemak dient de mens.

Dat Whatsapp inmiddels een populaire manier is om te communiceren met relaties is heel begrijpelijk. Het is een laagdrempelige en veelgebruikte manier om het contact met je cliënten te onderhouden. Omgekeerd maken ook onze relaties regelmatig gebruik van de chatapp.

Wat mag je van ons verwachten via WhatsApp?
Uiteraard dezelfde Z-Life behandeling als je gewend bent! Met een paar extra tips:

Houd het zakelijk:
Een van de belangrijkste spelregels voor het

zakelijk gebruik van de populaire chatapp is: houd het zakelijk. De

manier waarop we met (sommige van) onze vrienden appen over van alles en

nog wat, is not done in het zakelijk contact. Je zit niet te wachten op

allerlei jolige berichten.

Alles draait om de inhoud:
Het gaat natuurlijk om de inhoud van het appje. Wij delen via de zakelijke app belangrijke zaken die je klanten moeten weten. De informatie moet ook iets urgents in zich hebben, want dat is het karakter van het communicatiemiddel. Voor het verspreiden van nieuwtjes vinden wij WhatsApp minder geschikt. Een WhatsApp bericht is voor ons vaak een reactie op een verzoek via datzelfde kanaal.

Snelheid:
Bij WhatsApp draait alles om snelheid. Ontvangen wij een bericht of een vraag van een relatie via WhatsApp dan rekent deze ook op een snel antwoord. Staan de blauwe vinkjes aan, dan kun je bovendien zien dat het appje is ontvangen en gelezen. Snelheid dus, maar uiteraard wel juist en volledig.

Wij bellen je ook graag:
Het dagelijks gebruik van WhatsApp in zakelijke communicatie is bijna niet meer weg te denken. Maar het is oppassen geblazen: woorden komen in appjes of e-mails soms harder of gewoon anders over dan ze zijn bedoeld. Om misverstanden te voorkomen pakken wij de telefoon ook gewoon graag. Een persoonlijke toelichting doet wonderen.

Zuyderleven: Dan weet je het zeker!